FANDOM

CONFIGURACIÓ DE CLIENTS GUIFI.NET

S'intentarà explicar la manera de configurar un client guifi.net.

PASSOS PREVIS

  1. Crear compte a guifi.net(si ja està creat es pot saltar el pas)
  2. Definir els nodes a guifi.net
  3. Entrar a test.guifi.net i continuar allà amb la configuració, per no usar ips de debó i generar conflictes.

CREACIÓ DEL NODE

Anem a mapes i cerquem la localització del punt on es vol colocar el node, una vegada s’ha triat el lloc per al node, s'ha de fer click amb el botó esquerre del ratolí a sobre del mapa(sortirá un entrepà emmergent) i a continuació s'ha de fer click a sobre de Add a new node here.

Selección 002

Exemple de creació de node

El primer camp a omplir és el nom del node. Com a format més o menys estàndar, seria convenient formar el nom del node amb el prefix de la zona(en el cas de Benicarló és BNCL) i despres el carrer i número, més alló que vullguem afegir si es que es vol afegir algo més. (Jo en l'exemple he possat piscina perque no sé el carrer i és un exemple.)

Al mon curt podeu possar el mateix que al nom de la ubicació.

La XOLN:

A continuació s'ha d'acceptar els comuns de la XOLN, que resumidament ve a ser: AVIS LEGAL: Per crear nodes has de llegir i acceptar que:

Aquest web dóna servei a una xarxa real, assigna adreces de xarxa i publica la informació en diversos formats, per això no és el lloc adequat per jugar, posar-hi dades fictícies o fer-hi proves. Si vols remenar i aprendre com funciona, assegura't que ho fas en algun dels servidors de proves.
Si fas mal ús d'aquests serveis o poses en risc el bon funcionament de la xarxa de forma deliberada, et podem blocar l'accés.

Zona i mapa:

Després s'arriva a la secció de la zona i el mapa, si heu triat la zona tal i com es recomana als PASSOS PREVIS, ja no haureu de fer res.En cas contrari, haureu de triar la zona i assenyalar el punt on és o hi serà el vostre node.

Selección 003

A més, és molt important emplenar l'elevació de l'antena, ja que aquestes dades s'utilizen després per a calcular la visibilitat entre els nodes. Si heu acabat podeu fer clic a guardar. I podem veure el resultat.

Selección 004

CONFIGURAR EL NODE

Una vegada creat el node, hem d'afegir un trasto(dispositiu de xarxa) al node. Per als clients, l'opció més comuna és la que la pàgina de guifi.net ens mostra per defecte:

Selecció 001

Com es pot observar en la següent imatge, en la versió en català els dispositius són trastos...

Selecció 002

Es tria l'opció per defecte i fem clic a Afegeix/Añadir, segons el cas.

Apareix la següent imatge:

Afegint radio

Afegint un nou radio

En els menús desplegables, s'ha de triar el dispositu que vullguem instal.lar. Un dels casos més comuns en l'actualitat es dispossar de una Nano Station M5 o una Nano Loco M5, les dos són d'Ubiquity, ja que són antenes que tenen doble polarització i disposen d'Airmax.

Bé, a continuació es tria el dispositiu i el firmware(versió del sistema operatiu intern de la radio). A més, s'ha d'introduir l'adreça MAC del trasto. En cas de que encara no tinguem físicament el trasto(sabem el model que volem comprar però encara no la tenim fisicament a les nostres mans), s'ha d'introduir una MAC inventada per poder continuar amb el procès i que no doni error més endavant.

Al desplegar el primer menú, trobarem una gran quantitat de dispositus, dels quals triarem el que pertoque, segons els dispositu que tinguem.

Menu trastos

Menú trastos

Llavors, suposant que tenim una Nano M5, hauriem de triar:

AfegintRadio Nano Loco

Es pot afegir algún comentari i a continuació, s'ha de fer clic a sobre de "Guardar i continuar editant". Si tot ha anat bé, veurem una imatge com la següent:

Trastoafegit

Trasto afegit

Si despleguem el Nom i el model del trasto, podrem veure totes les dades que s'han introduit fins ara:

Dades trasto afegit

Dades del trasto afegit

A continuació, fem clic a "No hi ha radios" i veurem que podem afegir una radio, triarem l'opció per defecte, "wireless client" i fer clic a "Afegir una radio nova".

Selecció 008

Afegint radio nova

Al afegir nova radio, veurem les dades d'aquesta i hem de modificar-les per a que reflexen la realitat.

Selecció 010

Dades de la radio

Una vegada hem canviat els paràmetres per reflexar la realitat, farem clic a "Connexió a l'AP", per poder conectar amb la xarxa guifi.net.

Triapuntacces

Es tria el punt d'accés

Al triar el node i fer clic a "Selecciona el trasto i torna al formulari principal" la web ens asigna una ip de guifi.net per poder conectar amb el punt d'acces i per extensió amb guifi.net.

Asignacio IP

Ip asignada

A partir d'açí, es pot baixar el fitxer de unsolclic(recomanat en la majoria dels casos) o bé configurar els parámetres del trasto a mà.

CONFIGURACIÓ DELS TRASTOS COM A CLIENTS

TRASTOS UBIQUITI

Aquests trastos inclouen en el dispositiu un sistema operatiu anomenat AirOs de Ubiquiti

Per configurar els clients Ubiquiti heu de seguir els següents passos:

CLIENT NANOSTATION M5 / LOCO M5 (Ubiquiti)

  • A la pestanya System
    • Heu de canviar el valor de l'opció Interface Language a Español.
  • A la pestanya Wireless
    • A l'opció Wireless Mode heu de seleccionar el valor Station(que és l'opció per defecte).
    • A l'opció de SSID anireu al botó de Select i buscareu la Ubiquiti que teniu designada com a AP.
    • A l'opció Country Code, seleccionareu el vostre país, en aquest cas Spain.
    • L'opció Channel Width la deixareu a 20Mhz.
  • A la pestanya Network anireu a l'apartat de Network Mode i seleccionareu Router.
    • Ara haureu de configurar la ip de la WLAN i la LAN
      • A l'opció de la WLAN configurareu la IP de guifi.net, una mascara i el gateway, que serà la ip del AP(al que enllaçareu), igualment que el DNS primari, que també serà la IP del AP.
      • A l'opció de LAN configurareu la IP local i la màscara, també haureu d'activar l'Enable NAT.

TRASTOS MICROTIK

Aquests incorporen un sistema operatiu anomenat Routeros.

Dades per defecte:
IP

192.168.88.1

USUARI admin
PARAULA DE PAS

  Per conectar amb el router es necessaria una aplicació anomenada Winbox.exe.
  En entorns Linux, s'executarà mitjançant l'aplicatiu Wine.
  (Si no el teniu haureu de fer: 
                   sudo apt-get install wine )

CLIENT SXT(Microtik)

Pas a Pas:

  • Asegureu-vos de que el dispositiu manté la IP per defecte fent ip alias a una eth del Pc i després un ping i/o fent un reset al trasto.
Procediment ip-alias + ping
sudo ifconfig Amb això averigüeu la eth activa(suposem que és la eth2)

sudo ifconfig eth2:88 192.168.88.9

sudo ifconfig eth2 192.168.88.9

D'aquestes dos opcions triar-ne una.

Així, s'afegeix una ip a que ja hi hagi.

Així, es substiueix la ip que hi havia per una de nova.

ping 192.168.88.1

Si hi ha resposta podeu conectar amb aquesta ip, si no hi ha resposta

feu un reset al trasto.

  • Obriu el navegador i navegueu a la ip per defecte 192.168.88.1,i apareixerà la següent pàgina:
AccesSxt01

  • A continuació heu de fer clic a sobre de l'enllaç winbox i descarregareu l'aplicatiu winbox.exe.

AccesSXt02bo

  • Una vegada desat, procediu a executar l'arxiu winbox.exe i apreixerà la finestra de login:
Captura-MikroTik WinBox Loader v2.2.18

Pantalla principal de conexió de winbox

Exercicis Per als Alumnes del Cicle de Grau Mitjà (SMX)

PLANTEJAMENT DE LA PRÀCTICA

Es desitja fer la configuració d'un client guifi.net bassat en un dispositiu Ubiquiti(Nano/Loco M5).

Hi haurà un node creat pel professor a test.guifi.net, i un Trasto configurat com a punt d'accès amb les dades de guifi.net.

El primer que ha de fer l'alumne és crear el seu compte a guifi.net i despres un node a test.guifi.net o els servidor guifi local, i enllaçar amb el node del professor, per a més detalls podeu veure Configurar clients guifi.net.

Material Necessari

A la classe

  • Punt d'accés configurat per acceptar clients

Per alumne o grup d'alumnes

  • Trasto Nano/loco M5
  • Un parell de cables ethernet
  • Dos ordinadors, un per conectar directament l'antena i l'altre per fer la configuració a Guifi.net

Com abordar la pràctica

El conectar amb l'AP(Acces Point),es farà de les següents formes:

  1. Configuració manual del trasto amb les dades proporcionades per test.guifi.net.
  2. Configuració amb l'unsolclic del trasto amb les dades proporcionades per test.guifi.net. S'ha de tindre en compte que a hores d'ara l'unsolclic no soporta les Nano/loco M5, per tant haureu de canviar el trasto a una Nano/loco 5.

¡Interferencia de bloqueo de anuncios detectada!

También en FANDOM

Wiki al azar